Noutati IT, energie regenerabila, alerte

Mi-am luat televizor frate!!!

Nu pentru ca aveam nevoie, nu pentru ca vroiam sa schimb ceva din casa, NU. Mi-am luat televizor pentru ca asa a hotarat Electrica. Baietii destepti mi-au livrat zilele trecute 380 V in casa. Nu stiam ca pot fi atat de darnici, chiar daca in contractul cu ei este stipulat ca eu voi primi 220V la prize, ei au pulsat si mi-au oferit „din partea casei” un upgrade pana la 380V.

Deci, cu doua zile in urma, viata mea a devenit brusc mult mai alerta si mai vioaie. Un simplu telefon a fost de ajuns pentru ca imaginea picturala asupra lumii sa se schimbe intr-un amalgam nebun de senzatii si trairi rapide. „Vino repede acasa ca arde!” e suficient de sugestiv si plastic pentru oricine.

Ajuns acasa am constatat ca nu arde la mine ci la vecinul de jos – ce bine. Mama soacra si copilul erau in curte, iar in casa nu se putea respira din cauza fumului. Sotia si vecina de alaturi apucasera sa aduca pe cineva ca sa sparga usa la cei de jos – ei nu erau acasa – si au reusit deja sa stinga incendiul.

Eu, persoana importanta, am sosit inconjurat de politisti, cu pompierii, ambulanta si descarcerarea pe urme. Un simplu telefon la 112 te transforma in cateva minute in VIP si zeci de oameni asteapta de la tine informatii si indrumari. Cu un aer superior, le-am comunicat intr-un mod foarte cult si pretios „Nu stiu ba nimic, n-ai vazut ca am ajuns aici odata cu tine?”, „Nu, nu sunt proprietarul, eu sunt vecinul de sus!”.

Oricum, in scurt timp situatia devine mai clara, masina de spalat luase foc si era apa in toata casa. O parte din apa din masina arsa si plina de rufe se scursese bland pe mezelurile de la magazinul de jos – evident pentru un plus de savoare.

Brusc izbucneste o cearta intre pompieri si politisti pe o tema draga lor:

Pompierul: Va bateti joc de noi, e a nu stiu cata oara cand trecem pe langa voi si nu ne opriti!

Politistul: Pai masina e afara, ati trecut pe langa ea.

Pompierul: Si noi de unde sa stim ca era cea oprita la incendiu si nu era alta? Sa dam in bobi?

Dupa inca cateva remarci prietenoase intre cele doua tabere, situatia se calmeaza prin legitimarea tuturor martorilor, vecinilor si a celor care erau in casa.

Imediat soseste apropritara insotita de fata mai mare. Atac de panica, soc, lacrimi. Unul dintre pompieri, mai versat face tot ce poate sa o calmeze: „Linistiti-va doamna ca nu e mare paguba, ati avut noroc ca nu a ajuns focul la dulapul cu spray-uri. Atunci sa vedeti distractie! Asa nu v-a ars decat masina de spalat, un perete (pe care ea nu-l vazuse inca), niste haine si un pic parchetul de la apa. In rest, toata funinginea din casa se spala in cateva saptamani si nu va ramane decat mirosul ca amintire.”

Dupa aceste cuvinte, simtindu-se mai in putere, vecina a putut cere ajutorul doctoritei de la salvare iar calmantele s-au simtit ca acasa in corpul lovit de napasta.

Eu, dupa multa truda, si o gandire analitica atotcuprinzatoare fac cea mai mare descoperire a acestui secol: nu e curent. Brusc, devin dezamagit sa constat ca toata lumea stia acest lucru. Aha, dar trebuie sa existe o explicatie!

Explicatia misuna pe langa casa, avea culoarea albastra si avea forma a trei persoane ce purtau cu mandrie (daca era cu mandrie ar fi trebuit tatuata pe frunte – dar nu intram in astfel de amanunte) pe spate sigla alba Electrica.

Ce s-a intamplat de fapt – pe scurt

Preafericitii (fericiti sunt cei saraci cu duhul) lucratori Electrica au executat o lucrare de remediere a unei defectiuni, au dat drumul la curent si lucrarea a pocnit. Vazand asta, au inceput sa dea cu ciocanul in cablu, probabil, ca parte a indrumarului intern de remediere a unei defectiuni electrice. Ulterior au refacut toata lucrarea negand ca ar fi dat drumul la curent.

Pagube

Dupa distractia povestita anterior si-a facut aparitia si vecinul apropritar al apartamentului de jos, care este… electrician. Trebuie sa fie o legatura pe undeva, prea mare coincidenta.

Am inceput sa filozofam si sa ne dam cu parerea asupra situatiei creeate. Astfel, eu consideram ca lumea lor exterioara exista numai in masura in care este perceputa si prezenta in constiinta lor. Deci, fiind in acord perfect cu Schopenhauer totul se datoreaza unei lipse a reprezentarii corecte fie printr-o perceptie alterata, fie printr-o lipsa totala ce constiinta. O alta reprezentare veridica mi se parea in acel moment si cea a unui complex Freudian, al abuzarii sexuale din copilarie cu instinctele adormite ce au fost brusc desteptate de puterea falica a unui cablu electric. Parerea lui era oarecum diferita aducand mai degraba catre un complex Oedip si avea o legatura mai profunda cu mamele lor.

In asteptarea venirii maretului curent, am coborat de pe culmile filozofiei, incepand sa facem pariuri intre mai multi vecini cu ce echipamente mai functioneaza. Dupa inca jumatate de ora portile curentului s-au deschis si cunoasterea s-a pogorat asupra mintilor noastre:

Vecinul de jos: masina de spalat (evident); DVD-ul; centrala de apartament.

Vecina de palier: televizorul care facuse pe el bucurandu-se de 380V (a curs o zeama din el).

Je: televizorul si motorul de la congelator.

Aproape epilog

Eu si vecina am alergat si ne-am cumparat televizoare noi, mi-am reparat frigiderul (inlocuit motor congelator). Vecinii de jos au cumparat o noua masina de spalat, asteapta service-ul la centrala si nu s-au hotarat inca ce sa faca cu DVD-ul. Ne simtim bine, carnea si celelalte alimente sunt inca in frigiderul vecinei iar in fiecare seara imi primesc cu bucurie vecinii care se spala la mine.

Epilog

Am depus plangere la Electrica va voi spune in cateva zile ce am primit, despagubiri, bani sau strangeri de mana.

UPDATE 1

Mi-am luat o colectie de prelungitoare cu protectie la supratensiune. Sotia care uraste „matele prin casa” se bucura alaturi de mine. Citesc cu drag, din cand in cand „Descrierea tehnica a echipamentului” ca parte a marelui plan national de culturalizare a maselor.

Citez, din context: „Supratensiuni apar la fiecare 30 de secunde (intre 400 si 1000V) in alimentatoarele principale, in special daca nu exista o alta protectie generala de alta natura pana la o anumita valoare. […] Companiile de asigurari sunt responsabile doar in anumite conditii de anumite deteriorari si de aceea acestea asteapta ca Clientii sa se asigure insusi impotriva tensiunii ridicate.” Sar cu usurinta peste gramatica aproximativa si retin ideea ca traiesc in Romania.

Prelungitoarele sunt facute la Medias (UE) si cei care au conceput „Descrierea tehnica a echipamentului” sunt romani. Deci, ei cunosc foarte bine ce curge pe tevile Electrica. Oricum, in aceste zile, eu stau si invat sa numar rapid intre 204 si 207 – evident cifrele de pe ecranul voltmetrului bagat in priza.

UPDATE 2

Am constatat cu adanca satisfactie ca nu mai pot intra pe Internet (modemul Romtelecom nu mai functioneaza). In plus, incarcatorul de acumulatori si-a dat si el obstescul sfarsit, pentru a intregi familia echipamentelor ce s-au suparat pe Electrica.

Concluzie:

Dupa indelungate studii am ajuns la concluzia ca cea mai eficienta metoda de a scapa de micile neajunsuri electrice este sa nu folosim deloc prizele. Intrucat aceasta solutie nu e pe placul tuturor va sfatuiesc sa apelati cu incredere la varianta propusa de Liviu: http://www.forum-inginerie.ro/index.php?showtopic=156

Comments on: "Simfonie Electrică sau Cum vin pompierii pe cablurile electrice" (24)

  1. Cristina said:

    printr-un invartecus, mare minune daca nu v-or scoate tot pe voi vinovati. Asta una, si a doua, cam cat o sa platiti la Electrica dupa incident.

  2. razvanserbu said:

    Razvan a raspuns lui Cristina:
    Vom vedea. Acum asteptam o „comisie” de la Electrica. O sa pun un update pe site cand vor sosi.

  3. S-ar putea sa ai o supriza si sa te despagubeasca electrica. De ce? Pe scurt: dupa ce am fost victima unei intimplari nefericite in urma careia oglinda si o mica parte din vopseaua masinii mi s-au topit de la un cablu electrica ce s-a topit si mi-a cazut pe masina, m-am dus la elecrica sa-mi dea o constatare/recunoastere a faptului ca a fost vina lor. In timp ce un indivit de acolo scria hirtia respectiva (nu am avut deloc dificultati in a-i face sa-mi dea o hartie din asta), am aruncat un ochi pe masa respectivului. Intr-o tava de documente era un vraf cam de 20 cm de coli a4 scrise cu reclamatii (din cite am vazut aprobate) si cereri de inlocuire echipamente distruse de Electrica. Deci, s-ar putea sa ai noroc.

  4. Eu cred ca nu trebuie sa ne asteptam la surprize….\Electrica e doar un alt mastodont monopolist care iti va spune: noi furnizam curentul corect, pana la priza. ca tu ai improvizatii, sigurante inadecvate, steckere slabe si consumatori mari, deja nu mai e problema noastra.contractul cadru prevede responsabilitatea pana la priza. buuuuuuuun…..

    dar ce te faci cand sare in aer transformatorul lor, aflat intr-o casutza in spatele blocului, iti vine supratensiune pe fir, iti arde nu stiu cate chestii si pe urma te lasa in intuneric vreo 2 zile….

    caz concret: firma mea are punct de lucru in centru orasului baia mare. acum vreo 5 luni a sarit in aer trafoul cu pricina, din spatele blocului si ne-au ars 3 calculatoare, un display cu plasma, multe becuri si o imprimanta. fug repede sa vad despre ce e vorba, sunat fiind de o angajata care sta taman in acel bloc.

    casuta trafoului ardea cu o flacara frumoasa, inalta de cativa metri buni, in jur intuneric. toata bucuria se intampla pe la 3 dimineata, a propos.

    dis de dimineata, la ora deschiderii, aflu de pocinogul facut de cei de la electrica in „casa” mea….
    sun la electrica, le explic ce s-a intamplat….si ca astept sa mi se explice ce pot sa fac. mi se inchide telefonul in nas. sun a doua….a treia….a 5-a oara….cer cu un director sau PR sau ceva….ajung la o alta voce care nu s-a prezentat…explic….si mi se spune ca e vina mea ca s-au ars alea, intrucat nu le aveam asigurate cu UPS_uri….adica un soi de baterii-tampon care sa mentina curentul constant si sa permita inchiderea aparatelor in timp….ghinionul lor este ca eu aveam din alea, care de altfel s-au si topit de fericire afland de foc si primind supra-curentul….

    am trimis in final o sesizare si o reclamatie, atragand atentia asupra faptului ca mai trimisesem pe tot parcursul verii sesizari cu privire la oscilatii de tensiune care avea loc de multe, multe ori pe zi, reclamatie ramasa fara raspuns…..

    chiar crede cineva ca am primit vreun raspuns?

  5. In comuna Singureni, judetul Giurgiu inainte de Craciun un astfel de varf de tensiune a prajit in jur de 50 de televizoare, frigidere si calculatoare. A fost apoi asezonat cu pompe de apa sau de recilcurare, cateva sute de becuri si alte electronice. Nu au despagubit decat acele persoane care avea inca chitantele si facuturile pe numele lor si in plus si nervii sa urmeze toate procedurile. Adica mai pe nimeni. Noroc ca s-a intamplat la 6 dimineata si nu erau prea multe in priza.

    Succes!

  6. tsunami said:

    eu am invatzat la scoala ca fiecare aparat electric se construieste cu o protectie pentru cazurile in care electronii alearga in numar mai mare decat e loc. aceasta protectie se numea pe vremea mea sigurantza.

    acu’, presupunand ca ai dreptate, cum potzi demonstra ca pe cablu ai avut 380?
    mie nu-mi vine in minte nici o explicatzie

  7. Ideea e ca e diferenta intre virf de tensiune/supratensiune si 380-ul pe care accidental il livreaza electrica. Una e sa fie un virf de tensiune si alat e ca unul de la electrica, din greseala, sa conecteze la reteaua de 220 un 380. Si am impresia ca la 380 nu faci mare brinza nici cu ups-ul, sau nu cu unul relativ ieftin, ala avind domeniul de protectie la tensiune intre 220 si 240 V si putind sa protejeze numai in cazul in care primeste intensitate mare. Cel putin asa stiu eu.

  8. Mihai G said:

    360, nu 380. au incurcat nulul cu o faza si de aia.

  9. Me Again said:

    @Attila: mureau cu mine de gât

  10. Razvan a raspuns lui tsunami:
    In aparate situatia este urmatoarea:
    1. La unele sigurantele sunt arse, la altele nu.
    2. Tot etajul de alimentare e ars (negru cu funingine pe el)
    3. La frigider, motorul e capsulat, asa ca nu m-am uitat in el. Daca esti curios o voi face, dupa ce trece „comisia”.

  11. am niste prieteni care au patit la fel: variatii de tensiune, repetate, s-au prajit toate in casa – tv, video, statii musica, frigidre etc. totusi, au primit ceva de la electrica ceva: o hartie in care ii anunta ca nu ii despagubeste pt ca n-au cum sa demonstreze ca toata aparatura s-a stricat din cauza variatiilor de tensiune.
    acum, la tine poate fi mai simplu pt ca ai avut spectatori in direct: politie, pompieri, neamuri, vecini.
    succese maxime
    vera

  12. Da, oare daca ai asigurare pe casa si pe bunurile din apartament? Ca ma gandesc ca o societate de asigurari dupa ce te despagubeste pe tine, incearca sa-si recupereze paguba, nu? Si ei au alte posibilitati: avocati, procese etc…

  13. cu o asigurare la toate credeti-ma ca dupa ce plateste asigratorul 10 televizoare ii rade gatu’ la cei de la electrica si le-ar cere poate valoarea a 10 plasme inapoi .. doar asa sa-i arda si pe ei un pik …

  14. razvanserbu said:

    Razvan a raspuns lui eu si lui ela :
    Credeti ca e simplu sa-ti iei banii de la asigurare? Nici cu ei nu mi-e rusine.

  15. pina la despagubiri te minca preafericitii, cum le zici tu. cinstit sa fiu dupa ce am citit mail-ul am crezut ca e caterinca si cind am inceput sa parcurg povestea mi-au cazut plombele. chestia cu demonstratia daca s-au prajit din cauza lor e de tribunal. ei ingroasa obrazul pe principiul „nu toti de dau in judecata”. mi-aduc aminte de citeva faze cu ei si cu romtelecom la care nu prea am avut succes cu toate ca le-am „urat” pentru citiva ani buni. la romtelecom au pus sirena sa imi acopere vocea. ma rog. sper sa ai succes.

  16. Monteaza urgent un modul de supratensiuni la 255V sau 275V (MSU se cheama, la un producator). E cred 10 EURO. Protejeaza toata instalatia.

  17. razvanserbu said:

    Razvan a raspuns lui Dan :
    Vom vedea Dane ce voi face. Oricum, in termen de o saptamana trebuie sa vina comisia sa evalueze pagubele. Atunci o sa actualizez pe blog.

  18. razvanserbu said:

    Razvan a raspuns lui Liviu :
    Si unde pot obtine aceasta minunatie? Eu mi-am luat acum prelungitoare cu protectie la supratensiune.

  19. Minunatia o gasesti la Merlin Gerin, uite am scris si aici de patania ta si am dat codurile la produs: http://www.forum-inginerie.ro/index.php?showtopic=156
    Explicatiile le gasesti tot acolo. Succes.

  20. E de domeniul fantasticului, pentru mine, ce citesc aici. Si nu ma refer atat la accident cat si la faptul ca sunt indoieli in ce priveste vinovatul/despagubirile.

  21. […] Globetrotters in High Definition (video) Dupa cateva zile in care nu am avut net dupa intamplarea cu Electrica, iata ca pot fi din nou online […]

  22. […] si-n foc pentru el). Apropo, ati vazut pe cineva de la oras sa sara in ajutor cand arde la vecinul? Mai degraba cu gura pe bietul vecin daca vin pompierii si le-a inundat apartamentul. 5. Sateanul e intelept. Adica n-o fi el la curent cu ultimele trend-uri in materie de smenarii […]

  23. da, e un caz tipic al operatorului de distributie. nu am citit tot ce s-a scris mai sus, dar lumea habar nu are cui ce plateste si in anumite cazuri a cui e vina. in acest caz e a distributiei, asa ca furnizare nu isi are locul in discutie. in standardul de distributie este precizat si timpul in care trebuie sa faci o reclamatie intr-o situatie de acest gen.
    pana la urma, cum s-a rezolvat totul?

  24. @ daniel rus
    s-a rezolvat oarecum…

Lasă un comentariu