Noutati IT, energie regenerabila, alerte

Inceput de an, Tolontan trage un semnal de alarma asupra crizei in domeniul publicitatii din ziare in postul sau „Început de an, sfîrşit de publicitate şi început de secol în presă„.

Frumos postul lui Tolontan care spune:

” Azi, Ziarul Financiar publică doar două jumătăţi de pagină de reclamă. Una de la Guvern. Libertatea afişează o jumătate, o campanie publică, şi încă două machete, una de la asigurările auto şi cealaltă cu un supliment alimentar miraculos.
Gazeta Sporturilor are patru inserturi publicitare: pariuri sportive pe prima pagină, două asigurări şi o marcă de whisky pe un proiect special.

Niciodată nu s-a întîmplat ca un an să înceapă atît de prost! Şi cele trei sînt ziarele cu cele mai mari încasări de publicitate din România, fiecare cu sume nete între 5 şi 7 milioane de euro anual.

Pe scurt: singurele ziare centrale pe profit în 2008! Singurele “naţionale” care fac bani în România!

Dacă aşa a început 2009 pentru ele, ce se întîmplă cu restul? Evenimentul Zilei de azi nu are nici un ad publicitar.”

Ce vrea el? In afara de a trage un semnal de alarma si de a spune ca lumea a inceput sa nu se mai bazeze pe BRAT si SNA. Tolontan practic se cearta in acest post cu agentiile de publicitate si indirect cu majoritatea clientilor acestora.

Din experienta mea directa prin banipepost am un cuvant de intelegere pentru companiile din Romania. Multe dintre ele nu au alternativa, in mod obiectiv nu-si pot face publicitate acum. Este drept, nici mie nu-mi convine, dar nu am ce sa fac. Eu, cand ma loveam de „inghetarea fondurilor de publicitate, dictata de sediul central” inghiteam in sec si treceam mai departe. Tolontan si cei din departamentele de marketing si PR de la ziare se asteptau sa fie sunati de agentiile de publicitate. „Un client de-al nostru are o campanie si dorim sa luam 5 pagini de publicitate” urmau discutiile pentru discounturi, date de aparitie, etc. Acum, ei stau si stau degeaba, criza a ajuns si la ei si sunt suparati.

Ce nu-mi place mie la articolul lui Tolontan este ca nici macar nu vrea sa arunce o privire la sursa situatiei – economia romaneasca.

Criza monetara

Scumpirea Euro in aceasta perioada e cea mai tampita idee a BNR. In loc sa intervina pe piata valutara si sa dea un semnal de moderare sau de stopare a deprecierii cursului, BNR lasa leul sa cada. In mod normal, acest lucru ar duce la o scumpire a importurilor si o ieftinire a exporturilor. Totul pare OK pentru echilibrarea balantei de plati a guvernului. Totusi, acum datorita crizei, Romania nu mai exporta aproape nimic si beneficiile sunt zero. In plus, importatorii s-au oprit si asteapta.

Unul dintre potentialii mei clienti imi spunea ca si-ar fi facut o promovare prin Banipepost, dar promotia lui din ianuarie la cateva produse s-a dus de rapa in urma deprecierii leului. Adica, in urma promotiei produsele sale vor costa mai putin in euro dar pe piata vor ajunge la pretul de dinainte de promotie. Ce campanie sa-si faca?

Altii doreau sa-si promoveze produsele dar acum nu mai stiu la ce pret sa le scoata la vanzare. Pe ei nu-i afecteaza atat de mult valoarea in sine a raportului leu/euro, cat mai degraba stabilitatea cursului. Toata lumea vede ca acest curs se duce la vale, dar nimeni nu stie cu cat. Firmele isi fac, daca nu un plan pe tot anul, macar pe un trimestru. Ce planuri sa faci, cand nu stii cat va costa marfa ta? Ce campanii sa faci? Ce publicitate? La ce promotii sa te gandesti?

In plus, mari companii au inceput sa-si taie din numarul de clienti. Este paradoxal sa-ti tai din linia ta de desfacere, dar nu ai ce sa faci daca acestia au probleme si nu-ti mai platesc, nu poti sa-i subventionezi la infinit. Si asa criza se extinde.

Deci pentru ziare, acum este momentul ca unele departamente de marketing sa devina de doua ori mai active si sa porneasca la vanatoare de clienti directi si sa nu stea pe scaun, asteptand sa vina clientii la ei.

Anunțuri

Comments on: "O criză, două crize… trei crizaţi" (5)

  1. offtopic: salutare, vezi te rog in blogroll la linkul de la nume, vad ca a ramas tot domeniul vechi, schimba-l te rog in megapega.ro 🙂

    merci

  2. @ Megapega
    S-a rezolvat

  3. situatia e nasoala si taierile de bugete sunt in toi…

  4. Goriulian said:

    Salut,

    Foarte pertinenta punerea in discutie a influentei cursului valutar. Mi se pare buna mai ales ultima idee: ca departamentele de marketing (pana acum comode, cvasi-inutile si incompetente ale celor mai multe publicatii) trebuie sa puna osul la treaba.

    Tolo are, intr-adevar, un ton oarecum deplasat pe undeva (in primul rand nu inteleg de ce augmenteaza criza industriei in care lucreaza el insusi 🙂 ).

    DAR

    as vrea sa pun accentul pe ceva. Clientii care nu vor comunica in perioada de criza vor muri. Comportamentul consumatorilor se schimba radical acum, iar industriile care sufera cel mai tare trebuie sa comunice cel mai mult. De aceea, bugetul de marketing e ultimul care ar trebui taiat.

    Probabil nu prea mai sunt bani, din cauza creditarii grele, dar chiar si un IMM cu management matur trebuie sa gaseasca undeva bani pentru a supravietui in mintea consumatorului. Altfel, scrie „era glaciara” pe ei. 🙂

  5. @ Dan
    Corect. Am observat si eu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Nor de etichete

%d blogeri au apreciat asta: