Noutati IT, energie regenerabila, alerte

Ieri, pentru prima data, am auzit ca o companie romaneasca de software cumpara integral o companie straina. E un pas mic, dar sper ca aceasta tendinta va continua. M-am saturat sa tot aud de companii straine care cumpara companiile romanesti, vreau sa aud si altceva.

Este adevarat ca Latona este o firma bulgareasca si ca SIVECO a dat numai 3 milioane pe ea, dar totusi, este una dintre cele mai importante companii Bulgaresti. Este normal sa te extinzi in tarile apropiate cand ajungi la un anumit nivel. Deci imi doresc ca si celelalte companii romanesti de soft sa urmeze acest trend.

Dinu Patriciu spunea la un moment dat (incercati sa ignorati scandalurile legate de numele lui si ascultati ce spune ca e un om destept) ca nu doreste sa devina cel mai mare din Romania, cu o cota de piata excesiv de mare. Este mult mai bine din punctul de vedere al unei companii sa detina 10-20% dintr-o piata, 10-15% din alta si tot asa. In cazul in care apar prevederi legislative noi, sau apar probleme de orice alta natura pe una dintre piete, atunci firma nu va avea prea multe probleme. In schimb, daca esti legat prea mult de o anumita piata, atunci depinzi de ea atat de tare incat in cazul unor probleme poti falimenta.

Dupa acest anunt, unul dintre colegii de breasla a intrebat-o pe Anca Rusu (cea care s-a ocupat in mod direct de achizitie) daca mai au de gand sau nu sa mai faca si alte asemenea preluari in viitorul apropiat. Reprezentanta SIVECO a confirmat dar informatiile nu sunt publice asa ca raspunsul la intrebari de genul „cine?” „unde?” le vom avea la sfarsitul verii.

Dar ar fi util sa aruncam o privire in curtea vecinilor nostri si in special la pietele lor.

Ungaria, Cehia, Slovacia – piete mici dar bogate (la ora actuala, la valori echivalente cu Romania, dar pe o suprafata si cu un numar de locuitori mult mai mic). O achizitie aici s-ar justifica prin existenta banilor din piata, dar marile proiecte guvernamentale sunt deja incepute. Potentialul de crestere este destul de mic. Lupta pentru cote de piata este dificila. Marile case de software sunt companiile multinationale gen Oracle, SAP, Microsoft, IBM etc.

Bulgaria – o piata de patru ori mai mica decat a Romaniei. O achizitie aici este extrem de tentanta. Odata cu intrarea in UE banii europeni au inceput sa soseasca pentru marile proiecte de dezvoltare a infrastructurii. Lupta pe aceasta piata este mult mai simpla pentru o companie cu experienta romaneasca. Potentialul este mare datorita faptului ca piata nu si-a atins maturitatea, dar investitiile in IT beneficiaza de sustinere politica si fonduri.

Moldova – o piata mica cu un potential mare. Totusi, problema fondurilor pe aceasta piata este evidenta. In plus, nivelul de salarizare a populatiei este mic si nu exista prea multe fonduri. O achizitie aici ar fi determinata de o dezvoltare ulterioara a acestei piete si de existenta unor specialisti bine pregatiti care ar putea sustine cresterea in alte zone la un pret scazut. In plus, existenta unor vorbitori de limba romana ar usura mult problemele de comunicare interne.

Ucraina – o piata mare cu potential foarte mare. In aceasta zona este greu de facut achizitii, dar in cazul unei reusite exista avantaje foarte mari din toate punctele de vedere.

Polonia – beneficiaza de aceleasi conditii pe care le-am mentionat la Ucranina dar cu avantajul suplimentar ca este membra UE.

Deci, ce ne rezerva viitorul? Care e parerea voastra?

Anunțuri

Comments on: "Am inceput sa ne extindem! (+ concurs cu premii!)" (9)

  1. interesant blogul tau. si multumesc 🙂

    Razvan a raspuns:
    Cu placere, nu accept magariile. Ar trebui curatat netul de toti imbecilii. Din pacate nu se poate, asa ca, cel mai indicat este sa-i taxam cand e cazul si in rest sa-i ignoram cu desavarsire.

  2. eu as vrea sa fie achizitii de acest tip, dar intre companiile petroliere. acum nu mai avem nici una a noastra, dar petrom s-ar fi putut extinde de una singura inainte de privatizare in bulgaria sau serbia.

    Razvan a raspuns:
    Da, acum petrolul e baza. Aici sunt banii. Din pacate, o mare parte din ei se duc direct la proprietarii sondelor. Companiile care nu au productie proprie nu sunt chiar asa de invidiat. Bulgaria si Serbia nu sunt interesante din punct de vedere petrolier decat pe post de retele de distributie. Aceasta afacere e delicata din doua motive. Pe de o parte pretul maxim este oarecum fix (nu poti vinde mai sus decat concurenta, iar in plus mai sunt si presiunile politice – economia se bazeaza pe petrol), iar pe de alta parte depinzi 100% de producatorii cu care ai acordurile incheiate. Trebuie sa fii o companie foarte mare ca sa poti incheia un acord direct cu una dintre firmele din golf sau din spatiul ex-sovietic (Venezuela si Mexicul sunt riscante din punct de vedere politic si sunt destul de departe). Deci, chiar daca ai rafinarii tot trebuie sa iei de undeva „crude oil”. Ei bine, aceste acorduri si preturi te fac bogat sau sarac. Daca nu ai asa ceva, ca distribuitor trebuie sa te duci pe piata spot si acolo riscurile si preturile sunt si mai mari. Daca cumperi pe futures iarasi risti ca nu stii ce se intampla pe o piata atat de volatila.
    Deci, Petrom este cea mai valoroasa companie din regiune ca are si sonde. Din pacate, Petrom era o firma de stat si oficialii nostri nu s-au putut opune UE ca sa impiedice privatizarea. Ar fi putut cere de la UE o exceptie pe motive strategice. Singurul din Romania care ar fi putut sa o cumpere era Patriciu dar la momentul acela nu avea banii. Oricum, Rompetrolul lui Patriciu e un miracol economic. Patriciu a luat rafinaria Vega care era falimentara (ieftin e adevarat), a modernizat-o a incheiat acorduri cu furnizorii si a inceput sa-si creasca distributia, Rompetrol nu a avut niciodata sonde asa ca era oarecum previzibila legarea de cei din Kazahstan care aveau petrol dar nu aveau distributie directa in UE. Mai sunt multe de spus pe o tema asa vasta.

  3. La cestiune, domnilor, la cestiune. Adicatelea la Siveco&IT, nu la Rompetrol.
    De acord in general cu ce zice/scrie Razvan despre vecini, dar eu totusi nu cred ca acolo va fi urmatoarea „miscare” Siveco.
    Cred ca va fi (in ordinea asta) in Croatia, posibil in Serbia sau Slovenia.
    Pe-o bere?

  4. razvanserbu said:

    De acord Cataline.

    ANUNT IMPORTANT !
    M-am hotarat sa sponsorizez concursul:
    „IN CE TARA SE VA EXTINDE SIVECO LA VARA”.
    Premiile se vor acorda in bere dupa anunturile oficiale.
    1. Premiul I consta intr-un butoias de bere sau echivalent.
    2. Castiga cine alege tara corecta.
    3. Angajatii SIVECO si rudele acestora nu au dreptul de participare, cu exceptia managementului companiei 🙂

  5. Hai sa intru si eu in pariu. Siveco are nevoie de contracte mari de stat, pentru ca pe asa ceva s-a specializat. Asa ca eu pun de un pol pe Ucraina

    Razvan a raspuns:
    Bogdane, nu ai inteles bine, nu mai e pariu, e concurs. Ca sa castigi trebuie doar sa ghicesti.

  6. eu sa incerca Ungaria. imi suna mai bine 🙂

  7. nu stiu de ce, dar cred ca se vor duce spre Ucraina. e o piata mai usor de atacat,decat cea maghiara.

  8. razvanserbu said:

    Eu cred ca urmatoarea mutare va fi Moldova.

  9. […] – extensia concursului In primavara, am lansat un concurs pe acest blog referitor la urmatoarea achizitie Siveco. Atunci, Latona din Bulgaria era […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Nor de etichete

%d blogeri au apreciat asta: